Gyerekülés
Az új R129-es szabvány
A jelenleg forgalomba hozott új autósülés-modellek az R129/03 szabványnak megfelelő címkével rendelkeznek. Mit jelent? Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie az autósülésnek, hogy megfeleljen a követelményeknek?
UN R129 szabvány – mi ez?
Az UN R129 az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) által 2013-ban kidolgozott európai autósülés-biztonsági szabvány. Kifejezetten azért fejlesztették ki, hogy javítsa azt a biztonsági szintet, amelyet egy autósülésnek biztosítania kell egy gyermek számára az úton. Célja az is, hogy a szülők könnyebben tudják kiválasztani a megfelelő modellt és beszerelni az autóba. A megvalósítás folyamata 3 szakaszra oszlott. Végső soron az R129 szabvány 2023 szeptemberétől vált érvényessé – teljesen felváltva az ECE R44/04 szabványt.
2024. augusztus 31-étől kereskedelmi forgalomban nem lehet majd értékesíteni az R44/04-es szabvánnyal ellátott gyereküléseket, ám még további 8 évig szabályosan használhatóak, így nem szükséges lecserélni azokat.
R129 szabvány vs R44 szabvány. Mi változott?
És miért dolgoztak ki új szabályozást a meglévő finomítása helyett? Az R44 szabványt 2001-ben hozták létre, és bár az elmúlt több mint húsz évben többször frissítették, még mindig nem alkalmazkodott a változó biztonsági szabványokhoz. Amint azt a független kutatóintézetek, például az ADAC és az ÖAMTC által végzett tesztek bizonyítják, az e jogszabály szerint jóváhagyott autósülések nem biztosítottak megfelelő biztonsági szintet a gyermekek számára. Valójában sok modell magas pontszámot ért el a biztonsági teszteken, de ez csak annak volt köszönhető, hogy a gyártók a szabvány által előírt minimumot többszörösen meghaladó megoldásokat alkalmaztak.
Az R44 szabvány rendelkezései nem voltak összhangban sem a legújabb autóbiztonsági rendszerekkel, sem azoknak az ütközési teszteknek az eredményeivel, amelyek a gyermekek ütközések és ütközések során elszenvedett sérüléseinek biomechanikáját vizsgálták. Ezért új jóváhagyási szabványt kellett kidolgozni az autóülésekre.
Miben különbözik az R129 az R44-től? A különbségek alapvetőek:
- Az UN R129 bevezeti a gyermekülések besorolását a gyermek magassága alapján – ez idáig az érvényben lévő súlykritérium megbízhatatlan volt.
- Az UN R129 a frontális ütközéseken kívül az oldalsó ütközéseket is vizsgálja (R44, csak frontális).
- Az új engedély alapján elvégzett ütközési tesztek a legmodernebb Q-típusú próbabábokat használnak, amelyek jobban visszaadják a gyermek testfelépítését, és pontosabb szenzoraikkal lehetővé teszik a gyermekre ható terhelések pontosabb mérését. autósülés hirtelen közúti baleset esetén.
- Az új R129 szabvány meghosszabbítja a menetiránynak háttal kötelező utazási időt a gyermek 15 hónapos koráig .
A módosítások célja az volt, hogy javítsák a gyermekek biztonságát oldalsó ütközések során, csökkentsék a súlyos fej- és nyaksérülések előfordulását, valamint egyszerűsítsék az autósülések beszerelését.
ECE R44/04 | ECE R129 (i-szize) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
R129 / 01, vagy i-Size
Mint már említettük, az R129 szabvány bevezetése 3 szakaszra oszlott. Az elsőt 2013-ban dobták piacra, és ISOFIX-rögzített hevederes autósüléseket takartak 105 cm-ig.
Az új szabályozás bevezetése az autóülések beépítési módját kívánta rendszerezni. A kutatások zavaró mintát mutattak ki – az olyan közúti közlekedési balesetek 48%-ában, amelyekben gyerekek életveszélyesen megsérültek, az üléseket nem megfelelően szerelték be. Az ISOFIX ennek az úgynevezett visszaélésnek, azaz a telepítési hibáknak a problémáját hivatott megoldani.
Az R129 szabvány célja az is, hogy biztosítsa az autóülések autókkal való jobb kompatibilitását . Az i-Size szabványt azért vezették be, hogy az ebbe a kategóriába tartozó autósülés megfelelően felszerelhető legyen minden ezzel a szimbólummal jelölt járműülésre. Az i-Size név olyan népszerűvé vált, hogy hamarosan az egész R129 szabványt így kezdték emlegetni. Ez tévedés – az i-Size csak egy része egy szélesebb körű szabályozásnak.
Ebben a szakaszban bevezették a magassági kritériumot is, amely felváltja a súlykritériumot az autósülések besorolásánál.
R129/02
2017-ben az R129 szabványt kiterjesztették az idősebb gyermekek (105 és 150 cm magas) autósüléseire is, amelyeket biztonsági övvel és ISOFIX-szel szereltek be az autóba. A korábbi 15-36 kg-os kategória helyébe a 105-150 cm besorolás került. Két új típusú autósülés is bemutatásra került:
- Normál autósülések akár 44 cm szélesek (i-Size kompatibilis), ill
- Speciális autósülések ( specifikus járműmagasító 100–150 cm) akár 52 cm széles, meghatározott autómodellekhez tervezve.
R129/03
Az R129 (R129/03) jóváhagyás bevezetésének harmadik szakasza 2018 decemberében indult. Ez a biztonsági övvel rögzített autóülésekre is kiterjedt – a gyártóknak zöld övvezetőket kell használniuk ezeknél a modelleknél . Ilyen megoldás az autósülés megfelelő beszerelésének elősegítése a szülők által.
Ezenkívül az R129/03 engedély engedélyezi a „korábbi” 9-36 kg-os kategóriába tartozó autósülések értékesítését, feltéve, hogy azok ISOFIX-szel vannak rögzítve és stabilizáló rúddal vannak ellátva. Az ilyen autósülésben ülő gyermeket ötpontos hevederrel kell bekötni, amíg el nem éri a 105 cm-es magasságot.